تفرج گاه تهران، فرحزاد
فرحزد از 3 قدر تشکیل شده است: منزلت اعتبار فرحزاد بالا (شمال جاده یادگار امام)، فزحزاد پایین (جنوب شاهراه یادگار امام) و محله امامزاده.
به رد عباس اقبال: «فرحزاد قریه دیگری است درب شمال غربی طهران بین تجریش و کن. كنيه این قریه نیز درب کتاب سوق رده الطالبیه آمده به به شکل فرزاد که درست نويسي صحیح قدیم وقت حسن فره زادراه بوده و بعدها این اسم به فاعل فرح زاد درآمده که به معنای محل زایش و پیدایش شادی است.»
روستای فرحزاد از بخش های خوش آب دهان مني و هوای صورت سمت چپ تهران به حساب می آمده است و هنوز نیز درصد بالایی از اهالی این محله را ساکنان قدیمی دهات فرحزاد تشکیل می دهند، ولي در اثر توسعه ناحيه تهران، سر پشه دره دهه های قبل شاهد نهوض و ولادت توقف افراد با قومیت های متفاوت به این موجودي بودیم. حاضر این ارزش دارای حدود 20 هزار فرد تعداد جمعیت است که علاوه بر اهالی بومی، عمدتا شامل ارحام قوچانی، ترک زبان، قزوینی و غیره می شوند.
قدمت گردشگری در گذشته، تابستان ها، فرقه کثیری از اهالی تهران برای هرب از گرمي و برودت به فرحزاد می آمدند و با کرایه کردن غرفه یا باغچه ای سکونت می کردند و حتی گروه ايام حيض ای درب فضای باز خيمه اندرون می زدند و تعطیلات تابستان را بدین ترتیب می گذراندند.
نکته دیگری که از فرحزاد داخل خاطرات تهرانیان قدیم درج شده است، قضيه گذرگاهی فرحزاد برای زوار امامزاده داوود بود که ایستگاه اصلی طرفه العين سفر زیارتی، همین آبادی بود. زیارت کنندگان شامگاه را مدخل سرپوش این محل می گذارندند و صبحگاهان با منفعت کردن خر و قاطر به سمت امامزاد داوود عزیمت می کردند.
مهاجرت موقت تهرانی ها و مقام ایستگاهی فرحزاد عادت بزه رونق عدل و ستد کسبه آن آبادی می شد. بنابراین تابستان برای اهالی فرحزاد منبع عايدي و منال بود و این خصوصیت موجب سکونت دائم جمعی مهاجر در آنجا شده که داخل قیاس با دیگر آبادی های شمیران نظیر جلا و شکراب که به سبب بن بست بي پروايي كردن راه، مهاجر پذیر نیستند و دارای ساکنانی با نژادی منفرد هستند، فرحزاد را کاملا متمایز کرده بود.
بیشتر کافه ها و رستوران های سنتی تهران از روزگاران قدیم به دلیل عرق و هوای خوب، قرار رابطه داشتن در مسیر کوهنوردان و زیارتگاه های نامشابه و آشنا در دامان پايين کوه های البرز واق ع شده اند. شهرداری تهران برای ساماندهی و انبساط این مکان ها اقدامی عاقبت نمی دهد بلکه همیشه محدودیت هایی را برای آنها ایجاد می کند. از اقدامات دولتی تنها می توان به گسترش فضاهای سبز این مناطق مثل تبدیل تنگ فرحزاد به بوستان هنجار البلاغه ايما کرد که پيش از نزاكت مال پاتوق معتادان تهرانی بود.
حاج اکبر از مهمانخانه دارهای قدیمی فرحزاد می گوید: فرحزاد از سالیان موسم به دلیل قرار رابطه داشتن در مسیر شيخ زاده داوود پذیرای زوار و مسافران بوده است. در وقت حسن زمان تعداد مهمانخانه ها کم و به جای اکثر بار های فعلی باغ گردكان و توت بود که نوز بعضی از درختان نفس باقی مانده است. به خاطر همین درخت ها و محلول ذوب خوي بزاق و هوای خوش، اینجا به فرحزاد معروف شده است. بسیاری با به دست روايت كردن برخی از باغ ها و تخریب آنها به ظاهر كردن و كتمان کافه و بار پرداختند که تا میدان فرحزاد بقا دارد. درواقع بافت سنتی دهات از میدان ابتدا می شود که تنها ساکنین سر پشه دره آنجا شيوه و آمد می کنند. غذای بار ها کباب، جوجه، دیزی و شجاعت است و از غذاهای فوری و امروزی خبری نیست.
نزدیک های ساعت تاخت شب کم کم كافه ها و کافه ها بسته می شوند. شلوغی و هیاهوی خیابان فرحزاد همچنين تمام می شود تا فردا صبحدم که دوباره شاب ها و خانواده هایی برای آسايش و گذراندن وقت به خوشی آنجا را انتخاب می کنند.
عباس بخت آشتیانی راجع فرحزاد درون «جغرافیای بلاد و نواحی» درب مجله یادگار (سال اول) فعل است: فرحزاد سر پشه دره شمال غربی طهران بین تجریش و کن حقيقت است. كنيه این ده باب کتاب «منتقله الطالبیه آمده، وليكن به شکل فرزاد که املای قدیم متعلق فره خوراك است، به تشدید را.
مالکیت فرحزاد
مستوفی الممالک مالک بسیاری از آبادی های كران ها تهران، چون بهجت آباد، یوسف آباد، ونک، فرحزاد و... بود. درب این باره معیرالممالک نشان است:
مستوفی الممالک دستی آبادکننده داشت و تو ایجاد ديه و جاری ظاهر كردن و كتمان قنات می کوشید و جمال آباد، یوسف آباد،... و فرحزاد از آبادکرده های اوست/ رجال عصر ناصری.
برچسب ها: جاهای سیاحتی ,
[ بازدید : 181 ] [ امتیاز : 3 ] [ امتیاز شما : ]